Dochodzimy do jednego z najtrudniejszych problemów. Bardzo często jako przyczynę porażki upatruje się wybranie złego pomysłu na biznes. Na wstępie trzeba zaznaczyć, że przy tworzeniu planu biznesowego należy wyłączyć z tego procesu słowo „pomysł” jako coś, co powstaje w wyniku myślenia kreatywnego. Coś, co przychodzi nagle do głowy i albo się komuś podoba, albo nie. Nie oznacza to, że kreatywność nie jest tutaj przydatna. Jest to oczywiście bardzo pozytywna cecha, która będzie niezbędna, ale w kwestii dopracowywania poszczególnych elementów planu, ale przede wszystkim w trakcie prowadzenia firmy.
Internet jest pełen zapytań o pomysły na biznes. Wielu ludzi oczekuje, że otrzyma gotowy szablon. Coś takiego nie istnieje. Tworzenie wizji swojego przyszłego biznesu jest dosyć skomplikowanym procesem i nie należy tutaj korzystać z gotowych projektów. Poza tym już na tym etapie objawiają się pierwsze problemy. Poszukiwanie gotowych rozwiązań, świadczy właśnie o braku pewnych cech osobowości. Takich właśnie jak kreatywność, przedsiębiorczość, cierpliwość, konsekwencja i wielu innych.
Jeśli zamierzasz skorzystać z gotowych projektów, stworzonych przez kogoś innego, to najczęściej nie będzie to żaden nowy pomysł, tylko jego kopia.
Większość biznesów na rynku są to powielone pomysły, które już ktoś kiedyś stworzył.
Jeśli bowiem ktoś zamierza otworzyć sklep spożywczy i nazywa to pomysłem na biznes, to należy tutaj zauważyć, że nie jest to żaden nowy pomysł, tylko jego kopia. Ponieważ sklep spożywczy ktoś wymyślił już dawno. Czym ryzykujesz kopiując już istniejący projekt? Tym, że od pierwszego dnia wchodzisz na rynek, w którym już istnieje konkurencja.
Tutaj odkrywam pierwszą tajemnicę dobrego biznesu. Dobry biznes to taki, w którym jest mała konkurencja, a najlepiej jeśli nie ma jej w ogóle. Tworząc wizję przyszłej firmy trzeba mieć to na uwadze, gdyż podstawowym zajęciem w całym twoim biznesowym życiu będzie zmaganie się z konkurencją. To tylko potwierdza, że prowadzenie działalności gospodarczej nie jest takie proste. Dlatego, że większość nowych przedsiębiorców odkrywa rynek zwykle dopiero, kiedy próbuje dokonać pierwszej sprzedaży. Wtedy z przerażeniem odkrywają, że nie są tutaj ani jedyni, a tym bardziej pierwsi.
Dlatego zadaj sobie wystarczająco dużo trudu, żeby sprawdzić jaka konkurencja jest na rynku, na który zamierzasz wejść. Czym dysponuje. Jakie ma słabe punkty. W świecie biznesu życie nie znosi bylejakości. Zlekceważenie tego zadania spowoduje wiele niespodzianek w przyszłości. Nie oznacza to, że tam gdzie rynek już w pełni funkcjonuje nie znajdzie się miejsca dla jeszcze jednego konkurenta. Należy tylko wiedzieć w co się wchodzi, dlatego żeby się odpowiednio dobrze do tego przygotować.
Kiedy 21 lat temu zakładaliśmy biuro rachunkowe, mieliśmy świadomość, że nie my to wymyśliliśmy i na rynku jest już dosyć duża konkurencja. Postanowiliśmy jednak zrobić to po swojemu. Inaczej. Lepiej.
Trzeba też zrozumieć, że w biznesie obowiązuję trzy najważniejsze zasady: 1 – sprzedaż, 2- sprzedaż i 3 – sprzedaż.
Nie ma zysku bez sprzedaży. Nie ma biznesu bez zysku. Nie ma zysku – są straty. Te zasady powinny na stałe tkwić w twojej głowie. Jakikolwiek rodzaj biznesu byś nie prowadził, to zawsze będziesz musiał coś sprzedawać.
Żeby jednak sprzedać, ktoś musi chcieć to kupić.
Jak widzisz dochodzenie do tzw. „pomysłu na biznes” zaczynamy od zupełnie innej strony, niż powszechnie się to praktykuje. W tworzeniu własnej wizji biznesu musisz wiedzieć czego oczekuje potencjalny klient i czy jesteś w stanie mu to dać. Jak widać samo pozyskanie pomysłu na biznes podpowiedzianego przez kogoś na nic się tutaj zdaje.
Ten pomysł musisz opracować samodzielnie i będzie to twój pierwszy projekt biznesowy. Jeden z najważniejszych, jeśli nie najważniejszy projekt w twoim życiu biznesowym. Od tego bowiem będzie wiele zależeć.
Będzie to pierwszy sprawdzian wielu twoich cech niezbędnych z biznesie.