Kim jesteś?

Ze statystyk wynika, że w pierwszym roku działalności likwiduje się 50% nowo zarejestrowanych przedsiębiorstw. W ciągu trzech lat likwiduje się 70% nowo zarejestrowanych przedsiębiorstw. W ciągu pięciu lat na rynku pozostaje już tylko 10% przedsiębiorstw, licząc od daty założenia firmy. To są kluczowe dane, które należy brać pod uwagę zanim się zarejestruje firmę.

Jak widać, prowadzenie biznesu nie jest wcale takie proste. Tylko niewielu osiąga sukces.
Jeśli chcesz się znaleźć w kręgu tych 10% przedsiębiorców, którzy po upływie pięciu lat od startu nadal funkcjonują w biznesie, musisz zrozumieć jakie zasady w nim obowiązują.

Bardzo często mówimy „firma”, traktując przedsiębiorstwo jako abstrakcyjny twór. W rzeczywistości za tym słowem stoją ludzie. Sukces więc zależy od tego, jakim jesteś człowiekiem. To zagadnienie będzie się często pojawiać w wielu kolejnych tematach, ponieważ tutaj się wszystko zaczyna i tutaj się kończy. Sukcesy firm są w rzeczywistości sukcesami ludzi i zależą od ich cech osobowości, wiedzy i doświadczenia.

Przystępując do działania w procesie realizacji marzeń związanych z tworzeniem swojej pierwszej firmy, zapewne nie posiadasz jeszcze wiedzy doświadczenia. Natomiast na pewno posiadasz jakieś cechy osobowości. To właśnie cechy osobowości są fundamentem, na którym zaczniesz budować swoją firmę.

To od tego, czy posiadasz kluczowe cechy biznesmena zależy to, czy zaczniesz wystarczająco szybko zdobywać wiedzę i doświadczenie. Żeby zdobywać wiedzę wystarczy się uczyć. Żeby zdobywać doświadczenie, trzeba praktykować.
Trudno zdobywać doświadczenie, jeśli firma upada po kilku miesiącach funkcjonowania. Czyli coś poszło nie tak. Czegoś zabrakło. Cechy osobowości to jest właśnie ten fundament, który utrzymuje firmę na powierzchni, zanim zdobędziesz wiedzę i doświadczenie.

Jedną z podstawowych cech przedsiębiorcy jest zdolność do akceptacji ryzyka. Czyli musisz sobie odpowiedzieć na pytanie – czy jesteś gotowy na to, żeby pogodzić się ze stratą? Każdy przedsiębiorca, który zamierza odnieść sukces w biznesie, musi zdawać sobie sprawę, że biznes wiąże się z ryzykiem. Zatem odpowiedz sobie na kolejne pytanie- co jesteś w stanie poświęcić, żeby osiągnąć sukces? Jaką kwotę pieniędzy? Ile czasu z prywatnego życia? Jaki poziom stresu jestem w stanie wytrzymać?
Ryzyko pojawia się już na początku i chyba właśnie ten etap jest najtrudniejszy.

Inną ważną cechą jest cierpliwość.
Czytając poradniki, lub biografie znanych ludzi, zauważasz, że tam sukces przychodzi bardzo szybko. Sprawy układają się w jakiś logiczny sposób i wystarczy je poskładać jak klocki. Rzeczywistość jest jednak zupełnie inna.
Można przedstawić przykłady kilku, kilkunastu, czy nawet kilkudziesięciu, albo więcej przypadków ludzi, którzy osiągnęli sukces bardzo szybko. Naprzeciw temu jednak można pokazać miliony, które stanowią absolutną większość takich przypadków, gdzie ludzie dochodzili do sukcesu przez wiele lat.

Tutaj można bardzo łatwo wpaść w pułapkę zastawioną przez wydawców bestselerów, którzy zarabiają na wydawaniu poradników, w których przedstawiają wizję szybkiego osiągania celu, co wywołuje fałszywe przekonanie wśród początkujących przedsiębiorców. Wiele przedsiębiorstw upada w bardzo krótkim czasie, właśnie z tego powodu. Z braku cierpliwości. Skoro bowiem w ciągu kilku miesięcy nie zarobiłem ani grosza, to znaczy, że z tym biznesem coś jest nie tak i trzeba poszukać innego, albo dać sobie spokój. Rzadko poszukuje się winy po swojej stronie. Zwykle brakuje wiedzy i cierpliwości.

Nigdy nie osiągniesz sukcesu we współczesnym biznesie, jeśli jesteś odporny na zdobywanie nowej wiedzy. Świat się zmienia w takim tempie, że wiedza, którą zdobywasz dzisiaj, za rok może być już nieaktualna. Biznes jest permanentną szkołą, w której trzeba zdobywać wiedzę równocześnie w wielu dziedzinach. Jeśli masz problem z pozyskiwaniem nowej wiedzy, jeśli nauka nie sprawia ci przyjemności, jeśli wręcz czujesz wstręt do nauki, możesz przestać czytać dalszy ciąg i dać sobie spokój z biznesem.

W biznesie trzeba konkurować o rynek. Trzeba dostarczać nowe produkty klientowi i jednocześnie organizować działalność swojej firmy. Rynek zgłasza zapotrzebowanie na coraz to nowe towary, lub usługi. Albo ty je dostarczysz klientowi, albo konkurencja zrobi to wcześniej i wtedy wypadniesz z obiegu. Żeby być konkurencyjnym, musisz zmniejszać koszty działalności, bo konkurencja zrobiła to już dawno. To wszystko wymaga wiedzy i doświadczenia. Doświadczenie bierze się z wiedzy wdrożonej w praktyce.

Kolejną ważną cechą przedsiębiorcy jest uczciwość.
Już w starożytności najstarsi kupcy tworzyli zasady etyki biznesowej. Kupiec przyłapany na oszustwie w handlu był eliminowany z rynku. W biznesie było to największe przestępstwo. Wielu ludzi nie osiąga sukcesów w biznesie właśnie z tego powodu. Z powodu nieuczciwych praktyk, które zawsze prędzej, czy później zostają zdemaskowane. Rynek się za to mści.

Nie chodzi tutaj tylko o uczciwość wobec kontrahentów, ale również wobec współpracowników, jak też wobec samego siebie.
Wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy dlaczego ich biznesy zakończyły się niepowodzeniem. Dlatego, że pewne cechy osobowości mają tak zakorzenione, że nie traktują tego jako wady.

O etyce w biznesie będzie jeszcze dużo, ale teraz należy to zasygnalizować jako bardzo ważny element sukcesu. Ustawienia modułu

Ostatnio częstym słowem, które zostaje odmienianie przez wszelkie możliwe przypadki jest słowo „kreatywność”.
Biznes jest rodzajem sztuki, nie obejdzie się więc bez kreatywności. Jeśli nie jesteś kreatywny, to pozostaje ci tylko kopiowanie cudzych pomysłów. To z kolei oznacza, że zawsze ktoś będzie cię wyprzedzał. W biznesie często nie przyznaje się drugiego miejsca. Wygrywasz, albo giniesz.

To tylko niektóre z cech, które powinien posiadać przedsiębiorca sukcesu. Jeśli ich nie posiadasz, musisz nad nimi popracować, zanim zdecydujesz się założyć firmę. Bowiem porażka może zniechęcić na bardzo długo, jeśli nie na zawsze.
Teraz możesz zrozumieć, dlaczego nie jest tak łatwo osiągnąć sukces w biznesie.

Możesz ominąć ten temat i pójść dalej, ale wcześniej dobrze przeczytać chociaż początek i spojrzeć na statystyki –
tylko 10% przedsiębiorców po pięciu latach pozostaje na rynku.

Dodaj komentarz